Hoe loop je op hakken zonder pijn?

Lopen op hakken is prachtig maar de pijn die hier soms mee gepaard kan gaat zeker niet. Wat als een goede avond begon met je mooie outfit en je bijpassende hakken eindigt met een pijnlijk gevoel in je voeten en de vraag ‘wanneer gaan we naar huis zodat ik ze kan uit doen?’. Het woord killer heels kreeg zo wel een andere betekenis.  We geven je een aantal adviezen om dit te voorkomen! 

Kies de juiste maat

Wellicht het meest voor de hand liggende is om de juiste maat schoen te kopen en op de pasvorm te letten. Nu zal het vast een keer gebeurd zijn dat de schoenen niet in jouw maat beschikbaar waren maar je ze wel wilde hebben of wellicht zat de maat die je normaliter draagt toch niet zo goed. Een andere oorzaak is dat de pasvorm niet lekker naar jouw voet vormt. Lees dan verder in dit artikel wat je nog kan doen om pijnlijke voeten te voorkomen.

Inlopen

Net als iedere andere schoen dienen ook hakken ingelopen te worden. Wil je ze niet direct dragen buiten de deur begin dan met elke dag een aantal uurtjes te lopen in en om het huis. Ook zittend is dit prima gezien de schoen zo naar jouw voet gaat staan. Tevens wennen je voeten aan de (hoge) hak.

Tape

Een slim trucje dat gebruikt kan worden is je tenen tapen. Tussen je derde en vierde teen (geteld vanaf je grote teen) loopt een belangrijke zenuw welke onder druk pijn in de bal van je voet veroorzaakt. Door de derde en vierde teen met een stukje tape aan elkaar vast te tapen (niet te strak!) zal deze zenuw nauwelijks afgekneld worden en dus ook de pijn voor een groot deel voorkomen kunnen worden.

Inlegzooltje

Wederom is deze voor onder de bal van je voet. Door een zacht klein inlegzooltje speciaal voor dit deel van je voet te gebruiken ontlast je ook deze plek. Er zijn diverse merken en varianten op de markt te krijgen afhankelijk van je maat en het soort schoen dat je gaat dragen.

Plateau

Een beetje cheaten wellicht maar door een hak met plateau te dragen laat je de schoen hoger ogen dan deze daadwerkelijk is. Je voet zal op deze manier minder gebogen staan door de kortere afstand tussen de bal en hak van je voet waardoor je het ook langer zal volhouden om op je hakken te lopen.

Houding

Als laatste het advies om op je houding te letten. Loop zoveel mogelijk rechtop! Dit zal ervoor zorgen dat je jouw gewicht gelijkmatig gaat verdelen over je benen en voeten wat weer zal resulteren in minder pijn. Houd je rug recht, buig je knieën licht en duw je borst licht vooruit.




Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.