Hoe komen schoenentrends tot stand?

Soms komen schoenentrends ineens uit het niets. Van de een op de andere dag kan dit enorm verschillen. Soms lijken de trends uit het niets te komen. Helemaal uit het niets komen ze natuurlijk niet. Dit heeft vaak te maken met verschillende marketingstrategieën. Eén van de marketingstrategieën is natuurlijk influencer marketing. Hiermee zorg je dat verschillende bekende of populaire personen jouw merk schoenen gaan dragen. Het gevolg? Het trickle down effect.

Het trickle down effect

Het trickle down effect legt precies uit waarom influencer marketing werkt. De theorie vertelt ons dat invloeden over de sociale ladder naar beneden glijden. Dit betekent dus dat wanneer iemand op de rode loper een nieuwe jurk aan heeft van een top designer, deze invloeden uiteindelijk ook terechtkomen bij mensen die onderaan de sociale ladder staan. Hierdoor zie je dat kledingmerken goed geld betalen om sterren bepaalde schoenen en kleding aan te laten trekken.

Justin Bieber en Crocs

Een van de meest bekende voorbeelden van de afgelopen tijd is misschien wel Justin Bieber en zijn Crocs. Het bekende schoenenmerk Crocs had het een tijdje lastig. Verkopen liepen terug en het merk werd gezien als suf. Ze besloten Justin Bieber een set Crocs op te sturen. Wonder boven wonder trok Justin deze Crocs ook nog aan. Toen hij uit de auto stapte werd hij met dit schoeisel gefotografeerd. Het resultaat? Een enorme toename aan verkopen. 

Sterker nog: in Amerika moest je geluk hebben om een paar nieuwe Crocs te bemachtigen. Iets wat Crocs vroeger niet voor mogelijk hield.

Ook lokaal

Merken weten ondertussen wel dat ze de verkopen van hun merk goed kunnen laten stijgen door middel van influencer marketing. Zo is het schoenenmerk Shoeby in zee gegaan met Nicolette van Dam. Deze doet alleen nog maar influencer marketing voor dit merk. Dit heeft ze geen windeieren gelegd. De verkopen zijn enorm gestegen.

Marlboro man

Personen hoeven niet persé bekend te zijn om invloed te hebben op de sociale ladder. Een iconisch figuur waarna mensen aspireren kan ook een enorme invloed hebben. Dit zie je aan de bekende cowboy uit de Marlboro reclames. De persoon was misschien niet bekend, maar waar het figuur voor stond wel. De cowboy staat voor stoerheid, vrijheid en veel meer. Mensen wilde hier op lijken en de enige manier om dit te bereiken was door Marlboro te kopen. Het gevolg? Een enorme toename aan verkopen van dit merk.

Veel meer

Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen van schoenentrends en hoe deze zijn ontstaan. Door de theorie te kennen, krijg je een goed beeld van hoe een trend instaat en kun je er misschien zelf op wel op inspelen. Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.